01 February, 2010

ကဗ်ာႏွင့္ ရဟန္း

(၁)

ဒီတစ္ေခါက္ ေရႊျပည္ၾကီးကေန မဇၥ်ိမကိုျပန္ဖို႕ ထုပ္ပိုးျပင္ဆင္ၿပီး အငွါးယာဥ္ေပၚတက္ခါနီးေလးမွာ မိတ္ေဆြ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးက စာအုပ္ပါးပါးေလးတစ္အုပ္ကို ကမ္းေပးလိုက္ပါတယ္။ “ ငါ့ရွင္ ၾကိဳက္တတ္မွန္း သိလို႕”တဲ့။ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ပိုင္စိုးေ၀ၾကီးရဲ႕“ ဣတၳိယေတာင္တန္း”ဆိုတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ကေလး၊ မိတ္ေဆြ ရဟန္းေတာ္ကို ေက်းဇူးတင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ သာသနာ့တကၠသိုလ္ရဲ႕ မႏၱေလးညေတြမွာ၊ နန္းေတာ္ေရွ႕က ၆၂လမ္းမၾကီးေပၚမွာ ရြတ္ဆိုခဲ့ဖူးတဲ့ ကဗ်ာေလးေတြကို ျပန္လည္ဆုပ္ကိုင္မိသြားပါတယ္။ မိ၀င္းဖတ္ဖို႕နဲ႕ အျခား ကဗ်ာမ်ား။

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္နဲ႕ ပိုင္စိုးေ၀ၾကီးတို႕အပါအ၀င္ ေခတ္ၾကီးထဲမွာ ခပ္ၾကဲၾကဲျဖစ္လိုက္၊ ခပ္စိပ္စိပ္ျဖစ္လိုက္ ေလွ်ာက္ ေနၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာၾကီးုငယ္ေတြရဲ႕ ကဗ်ာမွန္သမွ်ကို အခိ်ဳ႕ကို ေရးကူး၊အခ်ိဳ႕ကိုေတာ့ အလြတ္ရေအာင္ အာဂံု ေဆာင္ထားတဲ့ သူ႕မိတ္ေဆြ (ကာဗ်ဓရ)ရဟန္းေတာ္ အခ်ိဳ႕ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ မိတ္ေဆြရဟန္းေတာ္တစ္ပါး အၿမဲ ရြတ္ဆိုေလ့ရွိတဲ့ ေဆြးေဆြးေျမ႕ေျမ႕ ကဗ်ာအပိုင္းအစေလးကိုေတာ့ ခုထိ ၾကားေယာင္ေနဆဲပါပဲ။

“အဲဒီလိုေစာင့္ေမွ်ာ္ျခင္းကို
ညေနခင္းကို မ်ိဳမိ်ဳခ်ခဲ့ရလြန္းလို႕
ေစာင့္ေမွ်ာ္ျခင္းနာရီေတြသာ ခရီးထြက္သြားမယ္ဆိုရင္
ခုေလာက္ဆို နယူးေယာက္ကို ေရာက္ေလာက္ၿပီလို႕
ဒီလိုမ်ိဳးေတြးမိေလသလား”တဲ့။

ငမိုးရိပ္ေခ်ာင္းတစ္ဘက္ က်ဴးေက်ာ္အိမ္ယိုင္နဲ႕နဲ႕ေလးထဲက အသက္ငယ္ငယ္ အရြယ္အုိအို သားသည္အေမ ဆင္းရဲသူမေလးတစ္ေယာက္က ပကာသနဂုဏ္သိကၡာေတြထက္ ညေနခင္းထမင္းတစ္နပ္စာ ေငြစေၾကးစေလး သြားရွာေဖြေနတဲ့လင္သည္ေယာက်္ားကို အခ်ိန္မီ(ညေနစာခ်က္ခ်ိန္ေလးအမီ)ေရာက္မလာႏိုင္လို႕ ေမွ်ာ္ေနခဲ့ရွာ ပါသတဲ့။ ကေလးေတြက ထမင္းမစားရေသးလို႕ ငိုၾက၊ ရင္ခြင္ထဲက ကေလးကိုလည္း မိခင္ကိုယ္တိုင္က အဟာရျပတ္လပ္ေနသူမို႕ ႏို႕ပိန္ပိန္ေလးကိုပဲ လီဆယ္ၿပီး တိုက္ေနရပါသတဲ့။

အဲဒီအေရာင္မွိန္မွိန္ရႈကြက္ေလးကိုေၾကကြဲဖြယ္ဖြဲ႕ဆိုထားတဲ့ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ၾကီးရဲ႕“ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းထမင္းသိုးမ်ား” ကဗ်ာထဲက အပိုင္းအစေတြဟာ ရဟန္းတစ္ပါးကို ကရုဏာေတြဆို႔တက္သြားေအာင္ ထိရွေစခဲ့ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

(၂)

ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ၀ိၪာဥ္မွာ ကမၻာေျမရဲ႕ နံရံေတြ တပ္ဆင္ထားတယ္ဆိုပဲ။ ေလာကရဲ႕အသံဗလံေတြကိုနား ေထာင္ခ်င္တဲ့ ရဟန္းတစ္ပါးအတြက္ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ကေ၀လက္က လြတ္က်လာတဲ့ ဒါမွမဟုတ္ လႊတ္ခ် လိုက္တဲ့ စကားလံုးေတြဟာ လိုအပ္ခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ကမၻာေျမရဲ႕ေ၀ဒနကၡႏၶာေတြနဲ႔ တစ္သားတည္းက်တဲ့ ရဟန္းတစ္ပါးဟာ သာသနာျပဳစိတ္ႏွလံုးကို အသင့္ေမြးစား ယူၿပီးသားျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ပြန္းရွေနတဲ့ႏွလံုသားဟာ နာက်င္ေနတဲ့ ကမၻာေျမရဲ႕ မ်က္ႏွာျပင္ပဲ ျဖစ္ပါသတဲ့။ ကဗ်ာဆရာေတြက ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာေျမရဲ႕ နာက်င္မႈကို ဆြဲထုတ္ျပၾကတဲ့အခါ ကဗ်ာ ေတြ တစ္ပုဒ္ၿပီးတစ္ပုဒ္ဖတ္ရင္း ကမၻာ့သာသနာျပဳအိပ္မက္ေတြသာ တိုးမက္ခဲ့ပါတယ္။ ပိုင္စိုးေ၀ၾကီးကေတာ့ “ကမၻာေျမရဲ႕ နာမက်န္းမႈေတြကို ကုသဖို႕ ကြ်န္ေတာ္ကဗ်ာဆရာလုပ္မွ ျဖစ္မယ္ အေမ”တဲ့။

တကယ္ေတာ့ ေလာကီနယ္ထဲကကဗ်ာဆရာေတြက ေလာကဆင္းရဲရဲ႕ အရိပ္အေရာင္ကိုသာ ဖြဲ႕ႏိုင္ခဲ့တာပါ။ ေလာကကိုလြန္ေျမာက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အႏိႈင္းမဲ့မဟာကဗ်ာရွင္ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္ဘုရားကေတာ့
ေလာကဆင္းရဲအစစ္ (ဒုကၡ)ကိုသာမက
ေလာကဆင္းရဲရဲ႕အေၾကာင္းတရား(သမုဒယ)၊
ေလာကဆင္းရဲကလြတ္ေျမာက္ရာလမ္း(မဂၢ)နဲ႕
ေလာကဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ(နိေရာဓ)ဆိုတဲ့ အရိယသစၥာတရားေတြကိုပါ အတိအလင္းသီဖြဲ႕ ေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။


(၃)

ဗုဒၶအရွင္ဟာ မဟာကရုဏာကိုလည္းလမ္းျပခဲ့ပါတယ္။ သစၥာသာသနာကိုတည္ေထာင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ဘုရားဆုပန္ ေယာက္်ားျမတ္တို႕ရဲ႕ ပထမဆံုးအုတ္ျမစ္ဟာ မဟာကရုဏာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေလာကကို သနားျခင္းဟာ ေယာက်္ားျမတ္တို႕ ေပၚထြန္းျခင္းနဲ႕ သာသနာေတာ္ပြင့္လင္းျခင္းရဲ႕ ခိုင္မာတဲ့အေၾကာင္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာခဲ့ပါၿပီ။

ေလးသေခ်ၤနဲ႕ ကမၻာတစ္သိန္းအလြန္က ဒီပကၤရာဘုရားျမတ္ေရွ႕ေမွာက္မွာ ၀မ္းလ်ားထိုးေမွာက္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ကို တံတားအျဖစ္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ သုေမဓာရေသ့ေလးရဲ႕ လက္၀ဲဘက္ရင္အံုထဲမွာ ေလာကကိုသနားျခင္း မဟာ ကရုဏာဓါတ္ေတြက တဆတ္ဆတ္ခုန္ေနခဲ့မွာပါပဲ။ မွန္းဆၿပီး ၾကည္ညိဳလြမ္းေမာမိေသးေတာ့။

မဟာကရုဏာရဲ႕တြန္းအားနဲ႕ သဗၺညဳတပညာေတာ္ကို ရွာေဖြေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဗုဒၶအရွင္ဟာ သာသနာေတာ္ရဲ႕ ပဓာနရည္ရြယ္ခ်က္အျဖစ္“ေလာကဟိတ”နဲ႕ “ေလာကသုခ” ေၾကြးေၾကာ္သံေတြသာ ပဲ့တင္ထပ္ေစေတာ္မူခဲ့ ပါတယ္။ ကမၻာေျမၾကီးပြားဖို႕၊ ကမၻာေျမခ်မ္းသာဖို႕တဲ့။


(၄)
သာသနာတည္ေထာင္ကာ သစၥာအလင္းကို ထြန္းညွိသူ ေယာက်္ားျမတ္တို႕ရဲ႕ မဟာကရုဏာလမ္းအတိုင္း ထပ္ခ်ပ္မကြာေလွ်ာက္ခဲ့တဲ့ သာသနာျပဳေထရ္အရွင္အဆူဆူတို႕ဟာလည္း ေတာေတာင္ပင္လယ္ေတြျဖတ္ကာ အႏၱရာယ္ျပြမ္းလွတဲ့ ခရီးေတြဆက္လို႕ သစၥာမီးရွဴးတိုင္ကို လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္ျဖန္႕ေ၀ခဲ့ၾကရတာပါ။ ။ သစၥာအေရာင္ေတြ လက္ေနတဲ့ ဓမၼကဗ်ာေတြကို ရြတ္ဆိုကာ သာသနာျပဳခဲ့ၾကတာပါပဲ။

ၾကမ္းရွတဲ့စိတ္ႏွလံုးေမာင္းႏွင္အားနဲ႕ မတရားက်ဴးေက်ာ္စစ္ေတြဆင္ႏႊဲခဲ့တဲ့ အေသာကဧကရာဇ္ရဲ႕ နန္းေတာ္ ထဲမွာ နိေျဂာဓသာမေဏငယ္ေလးက ဓမၼကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ရြတ္ခဲ့တယ္။ အေသာကဧကရာဇ္ရဲ႕ ထူၿပိန္းမဲေမွာင္ ေနတဲ့ႏွလံုးသားဟာ လင္းသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ပါဋလိပုတ္ေနျပည္ေတာ္ၾကီးဟာ သာသနာအေရာင္လႊမ္းတဲ့ ဓမၼႏိုင္ငံေတာ္ၾကီး ျဖစ္ခဲ့သလို ကမၻာ့သမိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြကလည္း အလင္းခ်င္းဆံုးမင္းဧကရာဇ္နဲ႕ အေတာက္ပ ဆံုးေမာရိယ ေခတ္ကို ေရႊေရာင္စာလံုးေတြနဲ မႈန္းခဲ့ရပါေတာ့တယ္။

အရိမဒၵနပူရ ပုဂံေရႊေခတ္ဟာလည္း ဓမၼဒႆီဘြဲ႕ခံ ရွင္အရဟံရဲ႕ ဓမၼကဗ်ာရြတ္သံနဲ႕ စခဲ့တာ ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။ အယူ၀ါဒက ေထြျပား၊ နန္းတြင္းေရးရာေတြက ေပြလီလို႕ အစိတ္စိတ္အမႊာျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံကို စုစည္းထူေထာင္ဖို႕ လမ္းရွာေနတဲ့ အနိရုဒၶ(ေနာ္ရထာမင္းေစာ)အတြက္ ရွင္အရဟံရဲ႕ ဓမၼကဗ်ာဟာ မွန္ကန္ေသာ လမ္းေၾကာာင္း အသစ္ျဖစ္ခဲ့သလို ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးရဲ႕ ဓမၼဥပေဒေတာ္လည္း ျဖစ္ခဲ့ပါေလရဲ႕။ ဓမၼအရိပ္ေအာက္မွာ ေအးခ်မ္းစည္ပင္ခဲ့တဲ့ ပုဂံေခတ္ၾကီးရဲ႕ ဥဒါန္းကို ဒီေန႕ထိ ေရးဖြဲ႕ကုန္ႏိုင္ဖြယ္ျဖစ္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။

အ့ံၾသဖြယ္ေကာင္းစြာ ေမာရိယနဲ႕ ပုဂံကို ေရႊေရာင္ေတာက္ပတဲ့ သာသနာ့ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲပစ္လိုက္တဲ့ ဓမၼကဗ်ာက တစ္ပုဒ္တည္း ျဖစ္ေနပါေရာလား။

“အပၸမာေဒါ အမတံ ပဒံ၊ ပမာေဒါ မစၥဳေနာ ပဒံ။
အပၸမတၱာ န မီယႏၱိ၊ ေယ ပမတၱာ ယထာ မတာ။
(ဓမၼပဒ၊၂၁)

“မေမ့ျခင္းဟာ မေသရာလမ္း၊
ေမ့ေလ်ာ့ျခင္းက ေသရြာလမ္းျဖစ္ရဲ႕။
မေမ့သူတို႕ မေသ၊
ေမ့ေလ်ာ့သူတို႔ အေသထပ္တူ။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ေလာကီကဗ်ာခန္းထဲ၀င္ၿပီး ကမၻာေျမကို သင္ယူကာ ကရုဏာကို ခိုင္ ေအာင္ေမြးရေပမေပါ့။ ကမၻာေျမတစ္ေနရာရာမွာေတာ့ ကရုဏာဟာ အမွန္တကယ္ လိုအပ္ေနမွာပါပဲ။

ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ ဓမၼကဗ်ာခန္းထဲ၀င္ၿပီး သစၥာကို သင္ယူကာ သိကၡာကို ေလ့က်င့္ရဦးေပမေပါ့။ သာသနာျပဳဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ ေလးကို အစစ္အမွန္ခ်ိတ္ႏိုင္ဖို႕ေလ။

လက္ထဲက ပိုင္စိုးေ၀ၾကီးရဲ႕ ကဗ်ာစာအုပ္ေလးကို လွန္ေလွာလိုက္မိပါတယ္။

1 comment:

ကိုေနာ said...

ဒီမွာ ဖတ္ရတာက အရသာတစ္မ်ဳိးဗ်၊
ပထမပိုဒ္ကေတာ့ ပုလင္းကြဲကိုင္ရသလိုပဲ။